18 de julio de 2013

Catalunya impulsa el Pla d'atenció integral a les persones amb TEA i a les seves famílies 2013

Aquest any 2013 s’han iniciat proves pilot a 7 territoris, que donen cobertura a més de 200.000 menors de 18 anys. El nou Pla s’emmarca en el desplegament del Pla integral d’atenció a les persones amb problemes de salut mental, impulsat pel Govern.


El director general de Planificació i Recerca en Salut del Departament de Salut, Carles Constante; la directora general d'Educació Infantil i Primària del Departament d’Ensenyament, Alba Espot, i la directora general de l’Institut Català d'Assistència i Serveis Socials del Departament de Benestar Social i Família, Carmela Fortuny, han presentat conjuntament aquest matí el Pla d’atenció integral a les persones amb TEA i a les seves famílies. 

El Pla d’atenció integral a les persones amb trastorns de l’espectre autista (TEA) i a les seves famílies estableix un circuit per millorar la detecció precoç de l’autisme, el tractament especialitzat, el model organitzatiu assistencial, el sistema de derivació i el treball amb les escoles. També crea un marc d’actuació per facilitar la cohesió i complementarietat entre els diversos serveis de què disposa la Generalitat de Catalunya per atendre les persones afectades de TEA i les seves famílies.


El Pla està promogut conjuntament pels departaments de Salut, Ensenyament i Benestar Social i Família, i ha estat consensuat amb professionals i societats científiques de l’àmbit dels serveis sanitaris, educatius i socials. Dóna resposta a la Resolució 280/VIII del Parlament de Catalunya sobre la detecció precoç de l'autisme.

Els objectius del Pla
  • Millorar la detecció precoç, posant èmfasi en els senyals d’alarma i en els diferents àmbits de detecció.
  • Establir un diagnòstic pluridimensional i pluriprofessional.
  • Millorar l’atenció, promovent intervencions basades en guies de bones pràctiques i en una cartera de serveis territorials.
  • Garantir que les persones afectades i les seves famílies puguin accedir a programes de tractament integral, multidisciplinaris, planificats, estructurats i avaluats.
  • Crear unitats funcionals al territori per afavorir el treball interdisciplinari i implicar els serveis i professionals de les diferents xarxes d’atenció (salut, social i educativa).
Les unitats funcionals estan integrades per professionals dels diferents recursos especialitzats del territori i es creen amb l’objectiu d’optimitzar els recursos actualment disponibles per la Generalitat de Catalunya. Les seves funcions són fer un diagnòstic multiprofessional, elaborar el pla d’atenció individualitzada, consensuar un protocol d’atenció, designar un referent per a les persones afectades i les seves famílies, i distribuir les activitats de suport i suport a les escoles.

Inici de les proves pilot
Aquests any 2013 s’han iniciat proves pilot a 7 territoris: Gironès, Tarragonès, l’Hospitalet de Llobregat, Sabadell, Cerdanyola, Terrassa i districte de Sarrià-Sant Gervasi de Barcelona.
En la posada en marxa d’aquestes proves pilot hi participen un total de 89 professionals dels diversos recursos dels tres departaments: xarxa sanitària (pediatres, neuropediatres, psiquiatres i psicòlegs infantils), xarxa social (centres de desenvolupament i atenció precoç) i xarxa educativa (equips d’assessorament psicopedagògic i unitats de suport a l’escolarització especial), que s’encarreguen d’elaborar un pla d’atenció integral individualitzat per a cada infant.
Amb aquestes proves pilot es cobreix una població, menor de 18 anys, de 203.574 persones, que representa un 14,5% de la població total de Catalunya.
La prova pilot preveu també l’avaluació i el suport metodològic de la Universitat Ramon Llull, que amb el suport de les societats científiques ha de facilitar en un futur l’estandardització del Pla i la seva posterior aplicació a tot el territori.

L’autisme a Catalunya
L’autisme i el conjunt de TEA són alguns dels trastorns mentals més greus que afecten la primera infància i que es caracteritzen per presentar dificultats en tres àrees: la comunicació, la socialització i la conducta.
D’acord amb la literatura internacional, la prevalença dels TEA ha augmentat els darrers anys. Les causes d’aquest increment poden atribuir-se a diferents factors, entre els quals possiblement hi ha una millor detecció, tant per part dels professionals sanitaris com de les mateixes famílies. També cal destacar l’avenç important en les tècniques de diagnòstic, les actualitzacions de les classificacions diagnòstiques internacionals que han ampliat l’espectre dels trastorns que es relacionen amb l’autisme i, també, la posada en marxa des de l’any 2004 del programa específic d’atenció als trastorns mentals greus.
A Catalunya, l’any 2012 es van atendre des dels centres de salut mental infantil i juvenil 3.876 casos de TEA, que suposen una taxa de 26,5 casos per cada 10.000 menors de 18 anys.

Pla integral d’atenció a les persones amb problemes de salut mental
Aquest Pla s’emmarca en el desplegament del Pla integral d’atenció a les persones amb problemes de salut mental, impulsat pel Govern, que prioritza la integració de les intervencions dels serveis de salut, socials i educatius de la primera infància, de la població en edat escolar i de l’adolescència amb especial risc de vulnerabilitat.
El Pla integral d’atenció a les persones amb problemes de salut mental és l’instrument del Govern per planificar les polítiques i accions públiques destinades a l’atenció a les persones amb problemes de salut mental i a les seves famílies i té com a objectiu contribuir a la millora de la salut mental de la població i la disminució de les desigualtats socials d’aquest col·lectiu.





2 comentarios:

  1. Anda que el plan no tiene guasa...ai es que estas cosas me revientan...solo haven este tipo de cosas para haverse la fotito tipica y punto...si una de las participantes no cree ni en nuestros hijos,la Faixa,que segun ella los niños con autismo no avanzan nunca y no se puede espera mucho de ellos...la muy sinverguenza,y que se hagan la foto con este tipo de cisas que todos sabemos que en la practica se lo pasan po el fo....que me revienta tanta teoria y tan pocos recursos llevados a la practica...todo es papel mojado,todo.

    ResponderEliminar
  2. ya... para ponerse medalla, has visto que se ve que hay algun plan integral experimental en Terrassa para las familias con niños con autismo?? A ver... voy a enterrarme, pero es la primera noticia para mi--:(

    ResponderEliminar

Nicolau tiene 8 años y dos ordenadores que maneja como le da la gana, está acabando con vida del tercer iPod y no soporta ruidos fuertes. Empezó hablar antes en inglés que en catalán o castellano. Su primera palabra era “dit” – dedo en castellano – yo estaba de viaje y me llamaron desde casa para decir: ha dicho “dit”.. todavía recuerdo la habitación del hotel donde entonces estaba.. grabada ya para siempre en mi cabeza… Nicolau esta dentro del Trastorno Espectro Autista y su mundo es sorprendente y enriquecedor, es un privilegio estar invitado a conocerlo. Quiero que lo conozcas también.